ギャラリィ・ドリーム
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ギャラリィ・ドリーム
(河原井源次)
Gallery Dream (Genji Kawarai)
桐生市新宿三丁目
Shinjuku 3-chome Kiryu-city
Tel:(0277)45-0181(河原井商会)45-3051

河原井源次氏の紹介はこちらにも(PDF) 


 「日本一のクラシックカメラ収集家」と『文藝春秋』でも紹介された河原井さん。コダックサーカット・パノラマカメラ、フランス製機関銃型カメラ、明治34年アメリカ製のパクラミックカメラ、33年フランス製のゴーモン・ステレオカメラ、感謝号4号写場用暗箱などなど世界の名器、珍品ぞろい。

 40年をかけて集めた8_、16_カメラを含め約1300台。手巻き蓄音機、レコード、民芸品、時計、看板、商品小棚、火縄銃、文献、織物生地見本、写真、ブロマイド、映画パンフレット、チラシなど約2万点。桐生野球の写真資料、桐生出身で講談社創設者の野間清治資料、郷土の国学者、黒川真頼(まより)の資料などもある。

 看板は薬屋、酒屋、飲食店で使われていた木製のものから、鉄板琺瑯(ほうろう)びき、プラスチック製までの約1000点。なかでも、現在は映画館になっている「能楽館」の大看板(縦76・横272・厚さ3センチ)は明治40年8月、桐生市民が出資してつくった県内初の常設能舞台のもの。

 肉太の金文字で彫りこまれた看板は当時のまちの文化を物語っている。「江戸から昭和にかけての看板を見ていると、街並みの歴史がわかります。古い看板はまちの景観も考えているようで、最近のものよりずっと品がいいみたいですよ」と河原井さん。「こんどは看板博物館を」と、ドリームは果てしない。

 市立郷土資料展示ホールと桐生明治館へは、ラッパ式蓄音機、レコード、人力車、ピアノ、オルガン、日本人形、オルゴール人形などを寄贈しており「河原井コレクション」が設けられている。

 「自宅の6部屋のうち4部屋は“ガラクタ”が占領している」(河原井さん)というほどで、収集はおとろえるところをしらない。元年、バイク・ショールームの2階をギャラリーにして「アンチック時計展」「世界のカメラ展」「移り変わる看板展」、ミニコンサートなどを開いている。

 Mr. Kawarai, who also introduced 'Bungeishunjuh' for this guide, is Japan's leading classic camera collector. His collection is made up of both well-known and rare cameras from around the world such as a Kodak Circuit Panoramic camera, a French 'machine-gun' type camera, a 1901 American Pacramics (sp?) camera, a 1900 French Guerman (sp?) stereo camera, and a Number 4 black box.

 Including 8 and 16mm cameras, there are about 1300 items collected over a forty year period. He also has accumulated approximately 20,000 miscellaneous objects, including hand-cranked gramophones, records, folk art, watches, signboards, store display shelves, firelocks, old documents, textile samples, photos, bromides, movies pamphlets, and handbills; photos of Kiryuu baseball; and material on hometown boys , Mayori Kurokawa, a Japanese classical scholar, and Seiji Noma, the founder of Kodansha.

 Signs alone number about 1000, from wooden boards advertising pharmacies, liquor shops and taverns to enamelled iron plate and plastic signs. Among them is a large wooden sign (76cm high, 272 cm wide and 3cm thick) commissioned by Kiryuu citizens in August, 1907, for the old Noh theater (now a movie theater), the prefecture's first permanent Noh stage.

 The thick, gold lettering engraved on the signboard tells us of Kiryuu life in those days. "If you look at signs from the Edo period through to the Showa era, you will understand the changing history of the town. It seems they were thinking of the town image when they made these old signs. Their quality is much, much better than modern ones", says Mr. Kawarai. "Next, I'll start a signboard museum" - a dream yet to be realized.

 Several pieces from the Kawarai Collection, including a bugle gramophone, records, a rickshaw, a piano, an organ, Japanese dolls, and music box dolls, have been donated to the Kyodo Shiryo Tenji Hall and the Kiryuu Meiji Hall.

 Mr. Kawarai, who has never lost his passion for collecting, noted wryly, "In my six room house, four rooms have been taken over by 'junk'." In 1989 the second floor of a motorcycle showroom was converted to a gallery where he holds antique watch, international camera and changing signboard exhibitions as well as mini concerts.

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Mod:2001/05/24